Ditt ansvar som hyresgäst

Ditt ansvar som hyresgäst  

Vårdplikten

Som hyresgäst har du skyldighet att leva upptill den så kallade Vårdplikten vilket innebär att:

  • du skall väl vårda lägenheten,
  • du svarar för all skada som orsakats av dig, någon i ditt hushåll, gäster eller hantverkare och
  • om du försummar att meddela oss om en skada eller brist som omgående måste åtgärdas är du ansvarig för den skada som föranleds av försummelsen.

Var kritisk mot dig själv, så slipper andra vara det.

När man bor i en hyresrätt så innebär det att hyresvärden ansvarar för det mesta sett till fastigheten. Inne i din egen lägenhet, på din uteplats, altan eller balkong och på din parkering är det dock en rad saker som du själv behöver ansvara för. Här är det viktigaste att tänka på.

Eget underhållsansvar

Du som hyresgäst ska själv byta säkringar/proppar, glödlampor, lysrör, glimtändare, ugns- och kylskåpslampor, köksfilter - det vill säga allt förbrukningsmaterial i din lägenhet.

Du som hyresgäst ska också regelbundet underhålla lägenheten genom att:

  • rengöra avlopp,
  • rensa kondenshålet i kylskåpet
  • avfrosta frysen
  • rengöra eller byta filter i köksfläkten
  • rengöra filter i diskmaskinen
  • rengöra filter i tvättmaskinen och torktumlaren

Behöver du hjälp med ovanstående kan Viken Parks fastighetsskötare anlitas och då står du själv för materialkostnad och arbetskostnad. Kontakta oss på tel. 040-669 02 00 eller info@vikenpark.se.

Fixartjänst

Fixartjänst är en avgiftsfri servicetjänst för dig som har fyllt 70 år och bor i Motala kommun.

Fixartjänst kan hjälpa dig med vissa sysslor i hemmet som du har svårt att klara själv. Läs mer om Fixartjänsten här.

Vid stopp i avloppet

Du ansvarar själv för att hålla efter och städa vattenlås och golvbrunn för att förebygga stopp. Rengöra vattenlåset i tvättstället och köket behöver du göra regelbundet. Skulle du råka spola ner något så kan du även testa att öppna vattenlåset för att se om saken fastnat där. Om vattnet börjar rinna ner dåligt när duschar eller badar är det ett tecken på att du behöver rensa golvbrunnen. Om du får stopp i avloppet kan du först försöka ta bort det som sitter i vägen. Går det inte kan du kontakta oss och göra en serviceanmälan på telefonnummer 040-669 02 12 så hjälper vi dig.

Skötsel av vitvaror

Du ansvarar själv för att dina vitvaror sköts väl och rengörs regelbundet. Skulle din ugn eller annan vitvara sluta fungera så gör du en serviceanmälan till oss.

Frosta av frysen

Om frysen börjar bli full av is behöver du frosta av den själv. När frysen är fylld med is drar den mer energi och håller inte heller maten lika kall. Använd inga skarpa instrument, exempelvis bestick, för att ta bort frosten och använd inte elektrisk värme så som en hårfön för att snabba på smältningen, då skadar du kylen. Var noga med att vatten inte rinner ut direkt på golvet.

Rengöring av kylskåp

Rengör avrinningshål för kondensvatten i kylskåpet för att undvika att vatten rinner och samlas på botten av kylskåpet. När avrinnings-/dräneringshålet blockeras kan kondensvattnet inte rinna ur utan stannar i kylskåpet.

Du rengör så här:

  • Hålet sitter på den bakre väggen inne i skåpet, oftast i mitten.
  • Samlas det vatten i ditt kylskåp på botten kan kylskåpets avrinningshål vara blockerat
  • Det går att rengöra detta hål med något långt och böjligt, t.ex. en piprensare, tops eller gardinspiral

 

Image

 

Rengöra köksfläktsfilter

Filtret i köksfläkten behöver rengöras regelbundet för att du ska ha en bra ventilation i köket. Fett som under en längre tid samlats i spisfläkten kan innebära en brandfara. Det är bra om du diskar fläktens filter i diskmaskin, gärna en gång i månaden. Har du inte någon diskmaskin så lägg filtret i varmt vatten med ett effektivt tvättmedel som löser upp fettet och låt ligga i en timme. Tvätta med diskmedel. Skölj väl med rent och varmt vatten och låt torka. Köksfiltren bör vara helt torra innan de återställs, så att ingen fukt dras in i köksfläktens motor.

Har du svårt att få bort allt intorkat matfett ur de platta nätfiltren av aluminium? Som tur är finns en genväg. Tricket är värme, vatten och bikarbonat. Värmen smälter fettet, vattnet flyttar det från filtret och den basiska bikarbonaten får fettet att flocka sig och lägga sig på ytan. Gör så här:

  1. Ta loss filtret och lägg det i en plåt eller liknande.
  2. Pudra på̊ ett lager bikarbonat.
  3. Spraya på̊ fönsterputsen/mirakelmedlet (2 dl ättikssprit 12%, 3 dl vatten, 5 droppar diskmedel) och låt verka några minuter. Skrubba.
  4. Häll över kokhett vatten så att det täcker filtret och vänta några minuter.
  5. Häll av vattnet och skölj filtret.

Brandvarnare

I din lägenhet ingår brandvarnare. Det är dock ditt ansvar som hyresgäst att se till att testa så att dina brandvarnare fungerar. Testa dem gärna en gång i kvartalet. Är batterierna slut köper du nya i livsmedelsbutiken.

Byte av lampor

Belysning inne i lägenheten är något du som hyresgäst själv behöver byta om den går sönder.

Skotta uteplats och balkong

På följande ytor är det ditt eget ansvar att snöröja:

  • din uteplats
  • din balkong

Rengöra och såpa eller olja altan

Har du en altan är det ditt eget ansvar att sköta den. Rengör och såpa eller olja om plankorna vid behov, rekommendationen är att rengöra och såpa eller olja årligen för att hålla altanen i bra skick. Såpa eller olja får du från oss.

Hemförsäkring

Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst. Hyresgäster boende i Viken Parks fastigheter ska ha en hemförsäkring.

En hemförsäkring skyddar dig ekonomiskt om något skulle hända med din bostad eller dina saker. Om du till exempel skulle få en vattenskada kan du via hemförsäkringen få möjlighet till ersättning för saker som blivit förstörda. Hemförsäkringen kan också vara en trygghet om du själv skulle orsaka en allvarlig skada. I de flesta hemförsäkringar ingår även stöldskydd och rättsskydd.

Förvara inte stöldbegärlig egendom i källar- eller vindsutrymmen. Tänk också på att fukt kan uppkomma i källarförråd. Placera därför inte känsliga tillhörigheter eller föremål direkt mot golv eller vägg.

Skadedjur

Om du får skadedjur som t.ex. mal, vägglöss, myror, silverfiskar, möss eller kackerlackor är det viktigt att du själv kontaktar Anticimex på telefonnummer 0752-45 10 00 så fort som möjligt så att spridningen kan stoppas. Läs mer här.

Image